fredag 11 oktober 2013

Härliga höst.

Det där med höst har onekligen sina fördelar:


Som prommis i höstsolen med baskerklädd gullunge. Check!


Majskolvarna tillagade jag i 175 grader i ugnen ca 40 minuter. Blasten behöll jag på. Smör och salt till det och mellanmålet  är kirrat. Och ovanligt gott, om jag får säga det själv.


Och sen har vi det underbara skördearbetet. Min pappa har en skylt med texten "Lycka är att skörda vad man själv har sått". Och det är säkert sant. Men nu har ju jag redan outat min oförmåga att få något att växa. Så, jag vet ju inte riktigt om det stämmer. Åtminstone inte av egen erfarenhet. Men, lycka är också att skörda vad nån annan sått (eller planterat). 


Så nu har jag en hel hylla i frysen full med äppelmos. Och så har jag frusit in äppelbitar att ta fram till paj. Och gjort äppleringar. Idag kokade jag ytterligare en omgång äppelmos för att ge bort lite. Då kom plötsligt grannen in med en påse päron. Jag blir alldeles varm i hjärtat av all  denna härliga höstkärlek som glöder ikapp med rönnar och lönnar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar