söndag 17 februari 2013

Fika.

Igår dukade jag till fika med Heddas dockservis. Barnen tyckte det var sååå roligt och mysigt. Och gott!

Jag är ju riktigt svag för semlor. Så de här små whoopiesemlorna var helt perfekta för min smak. Och för barnens också tydligen. Här hittar  ni receptet på de små godbitarna. Jag tänker definitivt fortsätta baka whoopies. Så mycket lättare än de förgjorda kusinerna makroner. Och godare också!






Saften är hemgjord blodapelsinsaft. 

2 kg apelsiner
1,5 kg socker (till blodapelsiner hade det gott räckt med 1,2 kg)
2 msk citronsyra
1 l vatten


Borsta apelsinerna noga med mjuk borste i varmt vatten. Torka dem. 
Riv av det gula skalet med rivjärn, utan att det vita kommer med. Blanda det med sockret och citronsyran. 
Koka upp vattnet och häll det över sockerblandningen. Rör tills allt socker har löst sig. (Och så lite till, jag kunde gott ha rört mer...)
Låt alltsammans stå tills saften har kallnat. Sila den. 
Klyv och pressa apelsinerna. Blanda juicen och saften. 
Häll upp på kalla flaskor. 

Blandas med vatten som "vanlig saft" 1+4. 

5 kommentarer: